YouTube je dominantní platformou pro online vyhledávání videí. Můžeme ho také považovat za druhý nejoblíbenější vyhledávač hned za mateřskou společností Google.
YouTube má více než miliardu diváků, což je téměř třetina všech uživatelů internetu. Lidé sledují YouTube každý den stovky milionů hodin a vygenerují miliardy zhlédnutí.
Služba YouTube je lokalizovaná v 88 zemích a lze ji používat v 76 různých jazycích. To pokrývá 95 % uživatelů internetu na světě.
SEO neboli optimalizace webu pro vyhledávače je úprava webových stránek tak, aby se lépe zobrazovaly ve vyhledávačích. Jedná se o neplacené organické vyhledávání. Díky tomu, že se vaše stránky zobrazují vysoko ve vyhledávačích, lidé vás snadněji najdou a navštíví váš web.
Jednou z možností, jak zaujmout přední příčky vyhledávačů, je video marketing. Chytře publikované video vás dokáže dostat na přední stránky YouTube, následně Google, a upoutá na sebe pozornost.
Do YouTube SEO je zahrnuta nejenom optimalizace vašeho kanálu, seznam stop, metadata a popis videí, které můžete optimalizovat pro vyhledávání v rámci YouTube nebo mimo něj.
Vzhledem k tomu, že společnost Google vlastní YouTube a funguje zde vzájemná provázanost sdílených dat, tak velkým přínosem tohoto spojení je to, že nahrané video na YouTube je okamžitě indexováno Googlem. Není tedy třeba jako u jiného webového obsahu čekat na zpracování roboty vyhledávačů.
I přes těsný vztah mezi společnosti Google a YouTube je třeba následovat tradiční postupy SEO optimalizace a vytvářet relevantní obsah.
Vaše video se může stát virálním pouze tehdy, když Google pochopí, co je obsahem vašeho videa. Vzhledem k tomu, že roboti vyhledávačů nerozumí samotnému videu, spoléhají se na vámi vytvořený doprovodný text.
Doprovodný text je především název, popis videa a tagy. Na co se ovšem zapomíná, jsou titulky a přepis videa, který může pozitivně ovlivnit sledovanost a samozřejmě celkovou SEO optimalizaci.
Zde je osm tipů, jak zvýšit počet zhlédnutí vašeho videa na YouTube a získat tak lepší pozice ve výsledcích vyhledávání.
Obsahuje-li vaše YouTube video jakýkoliv projev nebo relevantní zvuk, měli byste k němu přidat titulky. Kromě toho, že vaše video mohou sledovat neslyšící, můžete ho také zpřístupnit na zařízeních bez zvuku nebo pro ty, kteří chtějí váš video obsah shlédnout s vypnutým zvukem.
Co je ale důležité, je to, že Google takto zpracované video s titulky velice pozitivně ocení v jeho vyšší návštěvnosti.
Chcete-li tedy zvýšit návštěvnost vašeho webu, vložte na vaši stránku video s relevantním obsahem s titulky v horní části stránky a pod samotné video jeho celý přepis.
Jestli již nemáte k danému videu předem připravený scénář, tedy již hotový přepis, jako je to například u webinářů nebo natočených rozhovorů, budete muset přepis sami vytvořit.
Pokud však nechcete ztrácet čas ručním přepisem videa, tak máte několik možností. Buď někoho pověříte, aby přepis celého videa udělal, nebo můžete využít poměrně drahý software, který částečně celý proces přepisu zjednoduší.
Nebo podobně jako já, můžete využít postupy pro automatizaci přepisu video nebo audio nahrávky do textové podoby. Pro tyto účely jsem vytvořil eBook „Jak ve 3 krocích převést video nebo audio do textu“, ve kterém se dozvíte, jak si můžete vytvořit vlastní přepis bez dalších vedlejších nákladů. Součástí eBooku je VIDEO bonus, ve kterém vám ukážu, jak ze zmíněného přepisu vytvoříte synchronizované titulky.
I když služba YouTube volbu automaticky vytvořených titulku podporuje a může se zdát, že je tak jakýmsi usnadněním pro uživatele, nedoporučují tuto funkci využívat, a to ze dvou důvodů. Jednak se v automatickém přepisu vyskytují chyby, jednak nejsou takto získané titulky indexovány Googlem nebo YouTube. Nepomohou nám tedy s naší SEO optimalizací. Google indexuje pouze vaše nahrané titulky, protože je považuje za kvalitnější a důvěryhodnější než titulky automaticky generované.
Služba automaticky vytvořených titulku z nově nahraného videa je pro český jazyk zatím nedostupná.
Nevyplatí se ani takto automaticky vygenerované titulky bez úpravy zkopírovat a nezměněné je nahrát ručně, protože vaše nepřesné titulky může Google vyhodnotit jako blábol a náležitě vás za to potrestat zhoršením SEO optimalizace.
Klíčova slova a fráze by měly co nejpřesněji vystihovat a popisovat vaše video, tak aby vyhledávaná slova a fráze přesně odpovídaly obsahu videa. Text by měl být napsán přirozeně pro člověka, ne pro robota, protože může také dojít k následné penalizaci snížením pozice v žebříčku vyhledávání.
Chcete-li zjistit, které fráze a klíčová slova lidé používají při hledání, můžete použít zdarma YouTube video analytics tool a zaměřit se tak na co nejefektivnější klíčová slova pro vaší cílovou skupinu.
Pro lepší představu o populárnosti vyhledávaných slov a jejich trendech můžete také využít služeb, jako je například Google Adwords, Google Trends nebo statistiky vyhledávání od Seznamu.
Pro vytváření klíčových frází se nebojte být více konkrétní.
Například „Jak ve 3 krocích převést video nebo audio do textu“ je více cíleně optimalizovaná fráze než „Přepis nahrávky“.
Jakmile máte vybraná klíčová slova, je třeba je vhodně použít:
U YouTube videa máte možnost si vybrat ze tří automaticky navržených miniatur nahraného videa nebo si vložit vlastní miniaturu.
Používejte kvalitní a vysoce kontrastní obrázky, které jsou v poměru 16:9. Velice dobré výsledky mají například obličeje vyfocené z blízka.
Mějte také na paměti, že Google využívá automatické rozpoznání obrazu a je schopen identifikovat například předměty, postavy nebo texty. Může tedy klidně filtrovat některé obrázky, jako je například logo YouTube.
Pokud je to možné, vyberte takový obrázek, který nejlépe reprezentuje vaše klíčové slovo.
Do popisu videa, kde na začátku máte uvedené všechny relevantní odkazy a stručné shrnutí, přidejte následně přepis celého videa. Pomůže to lépe informovat roboty o obsahu videa a diváci můžou být informováni o obsahu ještě před spuštěním nebo si užitečný obsah mohou zkopírovat po jeho přehrání.
Tento postup je vhodný pro kratší videa, protože políčko popisu je omezeno na délku 5000 znaků, což je přibližně asi 800 slov.
U delšího videa použijte zkrácený popis celého videa s tím, že uvedete odkaz na web s kompletním přepisem.
Pravidelným uvolňováním nového videa, například jednou týdně, učíte vaše fanoušky vracet se opakovaně na váš kanál.
Nově zveřejněná videa během prvního týdne získávají na YouTube lepší SEO podporu a pravidelným publikováním si můžete pro váš kanál zajistit vždy lepší pozici ve výsledcích vyhledávání.
Pravidelné a opakované návštěvy vašeho kanálu YouTube dávají vyhledávačům signál, že je váš obsah cenný a náležitě vás za to odmění.
Shromážděte svá videa s podobnou tématikou do playlistů. Proč?
Vyhledávač na YouTube přeje těm, kteří v anotacích odkazují na jiná videa. Navíc můžete odkázat přímo na svá videa a zvýšit tak počet jejich zhlédnutí. Na konci vašeho videa uveďte linky na tři další videa tak, aby byl celý playlist navzájem propojený.
Pokud je to vhodné a relevantní, vložte YouTube videa na váš blog nebo webové stránky, které spravujete. Dosáhnete tak i na segment lidí, kteří nejsou pravidelnými návštěvníky YouTube videí.
Pár základních pokynů pro vkládání videí na web:
Nově jsem také napsal článek Jak sledovat YouTube videa, když zrovna nejste online.